مقالات

چکش تخریب روغنی بهتر است یا گریسی

شاید بسیاری از افراد که با ساختمان سازی و تخریب سطوح سنگی و مصالح در ارتباط اند، در صورت سوال در مورد تفاوت چکش تخریب گریسی و روغنی به پاسخ روشنی نرسند و فکر کنند کار این دو باهم فرقی نخواهد داشت. اما آیا براستی چنین است؟ چرا برندهای معتبر سازنده دستگاه بتن کن و تخریب این دو نوع مکانیزم کاری را ارائه می‌دهند؟ اساسا منظور از روغنی بودن و گریسی بودن یک چکش تخریب چیست؟ البته بهتر است بدانید که ابتدا همه این ابزارها تنها نوع گریسی داشتند و در سال‌های اخیر نوع روغنی به بازار آمد؛ که دلیل‌های خاص و مخصوص خود را داشته است. دوست دارید در مورد تفاوت چکش تخریب روغنی با گریسی بدانید؟ با ما همراه باشید.
 

معرفی چکش تخریب گریسی

همانطور که از نام دستگاه پیداست؛ چکش تخریب گریسی از «گریس» برای روانکاری و خنک کردن قطعات داخلی خود استفاده می‌کند. البته منظور تنها برای قسمت گلویی، پیستون و ضربه زن آن است؛ چرا که در قسمت دنده‌ها، هر دو نوع این چکش‌ها با گریس کار می‌کنند. پس بنابراین یک تفاوت روغنی و گریسی بودن پیکور و چکش تخریب تنها در قسمت جلوی دستگاه یعنی داخل گلویی و مجموعه‌ی سیلندر + پیستون + ضربه زن آنهاست. چکش تخریب گریسی در گلویی خود نوعی از گریس نسبتا رقیق اما به مراتب غلیظ‌تر و سفت‌تر از روغن دارد. این نوع چکش به دلیل قدرت و راندمان بالا، برای انجام امور سنگین و البته مداوم تخریب مناسب‌تر است.
 

مزایای استفاده از چکش تخریب گریسی

با توجه به عملکرد و خواص گریس در این دستگاه، مزایای آن به شرح زیر دیده می‌شود:

  • قدرت تخریب بالا:

چکش تخریب گریسی به دلیل استفاده از گریس، اصطکاک کمتری بین قطعات داخلی دارد و در نتیجه می تواند نیروی بیشتری را به قلم منتقل کند.

  • راندمان بالا:

با توجه به قدرت تخریب بالا، راندمان کاری چکش تخریب گریسی نیز بیشتر از نوع روغنی است.

  • نیاز به تعمیرات کمتر:

به دلیل اصطکاک کمتر، نیاز به تعمیرات و سرویس دوره ای در چکش تخریب گریسی کمتر است.

  • کارکرد روان تر:

گریس باعث روان تر شدن حرکت قطعات داخلی و کاهش لرزش دستگاه می شود.

  • عدم گرفتگی هوا در گیربکس:

در سیستم ضربه زنی چکش تخریب گریسی، مشکل گرفتگی و جمع شدن هوا بین ضربه زن و پیستون تقریبا هیچگاه پیش نخواهد آمد؛ اما در چکش تخریب روغنی، افتادن این اتفاق محتمل است.

  • عدم حساسیت به کاهش گریس:

از آنجا که گریس ماهیت ماندگارتری دارد، معمولا نیازی به شارژ شدن در هر چند روز یکبار نداشته و اضافه کردن گریس در این نوع چکش به صورت دوره‌ای و چند وقت یکبار انجام می‌شود. اما در چکش تخریب روغنی، کاهش میزان روغن خیلی زود تاثیر منفی خود را روی کارکرد دستگاه نشان می‌دهد.

  • امکان استفاده از گریس‌های متفاوت:

چکش تخریب نوع گریسی اغلب حساسیت کمتری به تغییر گریس فابریک کارخانه دارد و خود را با تمام گریس‌های استاندارد بازار وفق خواهد داد؛ اما در نوع روغنی، این مساله یعنی تعویض روغن فابریک دستگاه و جایگزین کردن آن با یک روغن دیگر، گاهی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

معرفی چکش تخریب روغنی

چکش تخریب روغنی دقیقا در همان قسمت ابزار (یعنی قسمت گلویی و ضربه زن) بجای گریس از «روغن» برای روانکاری، ضربه زنی و خنک کردن قطعات داخلی خود استفاده می‌کند. این نوع چکش تخریب به دلیل استهلاک کمتر، در قسمت ضربه زن عمر مفید بیشتری نسبت به نوع گریسی دارد. ضمن اینکه بجای داشتن درب گریس در بالای دستگاه، معمولا مجهز به یک گیج و درب روغن فلزی در زیر قسمت گیربکس است. کاربر با کمک آچار و باز کردن درب روغن می‌تواند میزان این مایع را به میزان دلخواه و مورد نیاز شارژ و اضافه کند.
 

مزایای استفاده از چکش تخریب روغنی

با توجه به ماهیت روغن، کارکرد چکش تخریب روغنی به وضوح خود را طبق مزیت‌های زیر نشان می‌دهد:

  • قابلیت کار در هوای سرد:

مهمترین مزیت نوع روغنی این است که برخلاف گریس، روغن در دمای سرد سفت نمی‌شود؛ به همین دلیل چکش تخریب روغنی در شرایط آب و هوایی سرد عملکرد بهتری دارد. ضمن اینکه روغن در مقابل یخ زدگی هم مقاوم است.

  • قیمت مناسب:

قیمت چکش تخریب روغنی به دلیل ساختار ساده تر، کمی ارزانتر از نوع گریسی است. البته این تفاوت چندان زیاد نیست.

  • استهلاک کمتر:

به دلیل استفاده از روغن، اصطکاک قطعات داخلی کمتر بوده و در نتیجه استهلاک دستگاه نیز پایین تر خواهد بود.

  • عمر طولانی تر:

با توجه به استهلاک کمتر، عمر مفید چکش تخریب روغنی (تنها در قسمت سیلندر و ضربه زن) مقداری بیشتر از نوع گریسی است. هر چند که در اکثر اوقات این اختلاف چندان محسوس نخواهد بود.

  • شارژ شدن آسان:

اضافه کردن روغن به سیستم ضربه زن چکش تخریب روغنی معمولا آسان‌تر از نوع گریسی است؛ چرا که همیشه نیازی به باز کردن کامل دستگاه نیست.

  • عدم گیر کردن پلیسه ها:

اصطکاک بین قطعات فلزی داخل دستگاه ممکن است ایجاد پلیسه کند؛ در نوع روغنی جابجایی این پلیسه‌ها آسانتر بوده و سریعتر از نوع گریسی از داخل دستگاه خارج می‌شوند.

1404-02-17